Jak získat větší sebedůvěru
a nebát se být vidět

„Ty raději nezpívej, ať se neztrapníš“.
„Co je to na tom obrázku? To jsem nepoznala.“
„Víš, jak se to říká, bez práce nejsou koláče, tak se pořádně snaž, ať se ti to příště už povede.“

Co se v mládí naučíš

Říkáte si, že jste některou z výše uvedených vět už někdy slyšeli? Ve škole, doma, nebo v práci? Nedivila bych se, kdybyste mi téměř jednohlasně odpověděli, že ano.

V konzultacích s podnikatelkami často slýchávám, že si ženy nevěří a nejsou si jisté, jak se ve veřejném prostoru prezentovat. Nejčastějšími bloky jsou přitom obavy z toho, co řeknou ostatní, že mají pocit, že nejsou dost dobré, anebo se srovnávají s Katkou od vedle.

Důvody, příčina

Bloky a nastavení si neseme už od malička. Vzpomeňte na školní tlak na výkon a dobré známky nebo na rodičovské srovnávání se spolužáky. „Proč ty máš dvojku, když spolužačka měla jedničku?“ Ačkoli nám měl tento přístup pomoci, v mnohých z nás vypěstoval vnitřní perfekcionismus a neschopnost vyrovnat se s chybou.

Podívejte se dnešníma očima na sebe jako malé dítě a zamyslete se – odpustíte mu, když se mu něco napoprvé nepovede? Ano? Pak to rovnou odpusťte i sama sobě a pusťte se uvolněně a s vnitřním klidem do dalších výzev, které máte před sebou.

Trénink dělá mistra

Je normální, že se cítíme komfortně v tom, co nám jde snadno, a z nových a neznámých věcí máme respekt a musíme se do nich často nutit. Možná si však sama vybavíte to, co vás zpočátku naplňovalo obavami, abyste postupně zjistila, že ke strachu nebyl důvod. Proto se postavte svému „strašákovi“ čelem a pomocí jednoduchých technik získejte nejen nový pohled na věc a jistotu, že i vy vystupování před lidmi hravě zvládnete.


1. Co řeknou ostatní?

Představte si, co nejhoršího by se mohlo stát. Přeřeknete se? Ztratíte nit? Patrně vás nenapadnou závažnější komplikace. Ze všech přitom vede snadná cesta ven. Nehledě na to, že každý tento lidský moment může odlehčit atmosféru a u mnohých posluchačů vzbudit sympatie. I posluchači jsou totiž pouze lidi. Ve skutečnosti se navíc nesoustředí na vaše nedokonalosti, ale na to, co jim sdělujete.

2. Nejsem dost dobrá (impostor syndrom)

Zaměřte pozornost na to, co umíte, ne na to, co neumíte. Každý z nás má talent na něco jiného. Zohledněte, jak dlouho jste v oboru a že třeba na začátku v online podnikání nebudete hned znát všechny nástroje, ale že půjdete krok za krokem. Stejně tak, jak když budete chtít být víc vidět – zkoušejte nové věci, nechte si poradit a poučte se pro příště.

3. Ostatní jsou lepší než já

Každý z nás je originál. U druhých lidí proto vždy objevíme něco, co sami nemáme. Pokud ve vás srovnávání s druhými probouzí negativní pocity, stačí udělat jediné. Nesrovnávejte se. Naopak si uvědomte, v čem jste vy jedinečná. Vsadím se, že rychle objevíte stránky, které mohou naopak ostatní závidět vám.

4. Určitě udělám nějaký trapas

Zkuste se méně soustředit na to, jak budou posluchači vnímat vás, a soustřeďte se na důvod svého vystoupení. Vaše publikum se vždy těší na nové informace a případné klopýtnutí vám nejen že rychle odpustí, ale zároveň na něj rychle zapomene. Zkuste obavy hodit za hlavu a nebuďte na sebe tak přísná.

Jak začít

Začněte s tréninkem krok za krokem. Nejdříve si vlastní vystoupení nanečisto nahrajte. Možná vás překvapí vaše řeč těla, mluvený projev, intonace či slovní zásoba. Poznamenejte si, na čem byste chtěla zapracovat, ale i to, co se vám na vlastním projevu líbí!

Až se budete cítit na vystupování před cizími lidmi, začněte nejdřív menší skupinkou lidí. Postupně buďte vidět více – například si najděte na sociálních sítích profily se stejnou cílovkou a domluvte se na živých vysíláních.

Pozitivní přístup k sobě samé je v mých očích vůbec tím hlavním klíčem k sebevědomému projevu. Svým klientkám proto doporučuji i tak jednoduchou věc, jako je deník vděčnosti. Stačí pár minut klidu a zamyšlení nad tím, co se vám v onen den povedlo, na co jste pyšná a za co vděčná. Uvidíte, že postupně na sebe získáte nový pohled.

Sdílet na FacebookuJak získat větší sebedůvěru a nebát se být vidět
Sdílet na LinkedInJak získat větší sebedůvěru a nebát se být vidět

Daniela Podolková

Image

Nezávislá PR specialistka, lektorka a mentorka podnikatelek, které chtějí být expertkami ve svém oboru.

Klientky si na mě cení moji pozitivní energii, nadhled a jistotu, se kterou je provázím džunglí PR a online světa.

Mám dar srozumitelně vysvětlit a naučit vše potřebné pro sebevědomý a autentický projev nejen v médiích. Miluji příběhy českých značek a firem, které založily ženy.

Nabízím PR služby pro firmy i jednotlivce, kurzy a přednášky, rozhovory, networking.

Více info o autorce

Mohlo by vás zajímat...

Jak na živý networking 5 tipů pro nováčky

Při konzultacích často slýchávám, že si ženy nevěří a nejsou si jisté, jak se ve veřejném prostoru prezentovat…

Jaké činnosti můžete delegovat na virtuální asistentku?

Vybírejte si VA především podle toho, s jakými činnostmi potřebujete pomoci, případně na co se specializuje…

Jak navázat spolupráci s virtuální asistentkou

Jak začít s delegováním? Zavolejte si, proberte podmínky spolupráce a prozkoumejte, zda si sednete jako lidi…

Nejčastější bloky a co si ujasnit před navázáním spolupráce s VA

Myšlenky, které nám často brání navázat spolupráci a co je třeba si rozmyslet, než si vybereme tu správnou VA…

Kdo je to virtuální asistentka a co vám spolupráce s ní přinese?

Kdo se skrývá za zkratkou VA? Podnikatelka, rovnocenná partnerka a zároveň vaše online pomoc a podpora…

Začátky podnikání

Jít do podnikání, nebo zůstat „v jistotě“ zaměstnání? A co když náš koníček už dávno přerostl domácí šuplíky?…

Z nájmu do vlastního 2.

V rámci projektu ukazujeme lidem cesty, jak pracovat s financemi tak, aby se k vlastnímu bydlení dostali co nejdříve…

Z nájmu do vlastního

V rámci projektu ukazujeme lidem cesty, jak pracovat s financemi tak, aby se k vlastnímu bydlení dostali co nejdříve…

Rozmotej investiční myšlenky

Vysoká míra inflace nás tlačí do více rizikových investic, proto je potřeba toto riziko velmi dobře rozložit.…

Čas na reálné hodnoty

Vysoká míra inflace nás tlačí do více rizikových investic, proto je potřeba toto riziko velmi dobře rozložit.…

Prodej jako Mission Impossible? Vezměte si na pomoc komunikační typologii

Prodáváte své služby, komunikujete, propagujete, píšete příspěvky, točíte videa… a prodeje nic moc…

Jak získat větší sebedůvěru a nebát se být vidět

Při konzultacích často slýchávám, že si ženy nevěří a nejsou si jisté, jak se ve veřejném prostoru prezentovat…

E-shopová přípravka 4. – Jak to rozjet správným směrem?

Už víte, co a kde prodávat. Víte i jak a komu? Jsou to ženy nebo muži? S čím jim váš…

E-shopová přípravka 3. – Zboží, zboží, to je, oč tu běží

Svoje zboží musíte milovat. Musíte k němu mít vztah, musí vás těšit – čím více, tím lépe se vám bude…

E-shopová přípravka 2. – Jak vybrat e-shopové řešení?

Každý, kdo se rozhodne pro vlastní e-shop, stojí před rozhodnutím, jakou platformu zvolit…

E-shopová přípravka 1. – Jak poznáte, že je pro vás e-shop vhodné řešení?

Chcete začít podnikat v oboru, ktrý vás baví? Co všechno vám e-shop může přinést? A co je dobré zvážit předem?…

Jak si připravit svůj finanční plán?

Máte nějaký cíl či záměr a potřebujete pro něj vytvořit zdroje? Vyplatí se mít konkrétní finanční plán…

Jak na začátky podnikání

Sledovat trendy, marketing i mentory je fajn. Nechtějte však vše přesně přenést do svého podnikání…

Cena versus hodnota spolupráce

Čím více se snažíte ušetřit, tím dražší to pro vás nakonec může být. Funguje to i obráceně.…

Inflace a jak se jí bránit

Vysoká míra inflace nás tlačí do více rizikových investic, proto je potřeba toto riziko velmi dobře rozložit.…