Chci začít podnikat, ale...
Možná jste už taky někdy řešili podobnou situaci. Končila vám mateřská, v práci docházelo ke změnám, které s vámi příliš nesouzněly, firma, ve které jste chtěli dožít do důchodu, náhle zkrachovala nebo přestěhovala sídlo jinam, manžel či manželka přišli o práci.
Nebo se vám doma začaly hromadit výsledky vaší tvořivé činnosti - kabelky, plyšáci, svetry, mandaly, šperky..., případně jste ve volném čase tak nadšeně lektorovali (zdarma nebo za pár korun) kreativní kurzy, že vás rodina poznávala jen podle fotek ze svatby.
Chci začít podnikat, ALE...
Obvyklou myšlenkou, jak podobnou situaci vyřešit, je kromě hledání jiné práce i možnost rozjet vlastní podnikání. Zvládla to Máňa od sousedů při mateřské, co bych to nedala taky. Prý si stačí založit živnosťák, nafotit to všechno na Fler a jedeme!
A přichází první střet s realitou:
- co všechno si vlastně musím ze zákona vyřídit, oběhat a založit?
- potřebuju vůbec IČO? nebo si vystačím s Dohodou o provedení práce?
- jak je to s tou sockou, zdravkou a daněmi?
- musím mít od začátku účetní, web, FB profil a zlatou propisku?
- vážně to podnikání zabere TOLIK času navíc?
- kde, kdy, co a komu chci vlastně prodávat?
A taky: nechci náhodou jen utéct od něčeho, co mě už dlouho frustruje?
Mít svoje PROČ
Vraťme se k předchozí otázce. Máte jasno, v jakém oboru byste vlastně chtěli začít podnikat? Je to vaše životní volba a jasná srdcovka, nebo jen další kompromis mezi zaměstnáním a pracákem?
Ze všeho nejdřív najděte svoje PROČ:
- peníze z účtu se postupně přestěhovaly do zásob materiálu a doma se mi hromadí výrobky
- už nechci být zaměstnanec
- chci tvořit a pracovat ve flow, dělat to, k čemu mě to táhne
- chci víc svobody a času pro sebe
- chci budovat něco svého, co mi dává smysl
Bez jasného vnitřního důvodu je totiž snadné v první zatáčce zase uhnout. A podnikání je jízda, při které se zatáčkám a výmolům možná nevyhnete.
Co když chci prodávat věci?
Pokud přemýšlíte o prodeji rukodělných výrobků nebo vlastních produktů (ať už přes Fler, Etsy nebo vlastní e-shop), doporučuji si pročíst další články od dvou zkušených žen z praxe:
Volíte-li cestu obchodu a zvažujete založení e-shopu, doporučuji skvělý seriál na E-shopová přípravka od zkušené eshopařky Tamary Kuchařové - zde najdete vše podstatné a důležité.
Pokud chcete začít s prodejem vlastních výrobků, najdete spoustu užitečných rad tamtéž. Článek o začátcích podnikání pro rukodělce napsala šperkařka Lenka Blažková.
Co když nabízím službu?
Jste spíš člověk, který chce vést lekce jógy, péct dorty na zakázku nebo provázet klienty jako kouč, terapeut či fotograf? Pak vás čeká trochu jiná výbava: práce s časem, s cenotvorbou, s vlastní energií a schopností říkat „ne“.
Základ ovšem zůstává stejný:
- Komu přesně chci pomáhat?
- Jaký problém nebo touhu tím řeším?
- Kolik času tomu opravdu mohu (a chci) věnovat?
- Jaká forma propagace je pro mě přirozená a dlouhodobě zvladatelná?
Začněte krok za krokem
Než se pustíte do tvorby loga nebo tisku vizitek, věnujte chvilku tomu, co je podstatné.
Checklist, který si můžete stáhnout na odkazu pod článkem, vám pomůže zmapovat, kde právě jste a kam směřujete.
Najdete v něm praktické otázky, které stojí za to si položit ještě předtím, než začnete „podnikat“ jen podle názvu.
Na konferenci Nové začátky se věnujeme právě této transformaci - co všechno je potřeba vědět, než se ze zaměstnance stane šéf vlastního byznysu.
Pokud právě stojíte na prahu změny – nebo už jste v ní a nevíte, co dál – přijďte načerpat inspiraci i know-how.
A pokud je na vás podnikatelská konference příliš velké sousto a chcete si nejprve ujasnit, co vlastně chcete, můžeme to probrat spolu jeden na jednoho.
Autor: Maja Bourková
Maja Bourková

Rozmotávač myšlenek
pro firmy i jednotlivce.
Koncept INSIGHT & FRAME℠
na míru týmům, lidem i situacím.
Neškolím. Transformuji.